Elinas äpplepaj

Många som har frågat mig efter mitt världsberömda recept på min underbart goda paj. Här nedan kan ni också få ta del av mitt recept. Hoppas ni lyckas och kan bjuda era nära och kära på en riktigt god höstig äpplekaka.
 
Du behöver till att göra Elinas hemmagjorda goda paj:

* 250 gram magarin
* 6 dl vetemjöl
* 2 dl socker
* 4 stycken äpplen

Det du börjar med är såklart att skala dina äpplen och sedan skära dom i tunna skivor. När du har gjort detta så lägger du dom i en fryspåse. Du häller i 1 dl socker och kanel efter behag. Rör och skaka runt alla äpplena noga i påsen knyt och låt dom ligga ca 30 minuter.

Medan du väntar på att äpplena ska ligga och dra sig och gotta till sig riktigt mycket så kan du börja med att göra din smuldeg. Du använder dig av 250 gram magarin som du tärnar och lägger i en bunke. Nu tillsätter du sedan 6 dl vetemjöl, 2 dl socker. Nu har vi kommit till det kladdiga jobbet. Att finfördela det till en riktigt härligt god smuldeg..

Ugnen sätter du på 225 grader..

Smöra din form och öppna påsen med äpplena. Nu kommer du se att det är väldigt vattnigt i påsen, så ta upp äpplena utan all saft. För det ska man inte ha med, det slänger du bort istället så inte pajen blir rinnig. När du har fördelat äpplena i botten är det dags att lägga över smupdegen över alla äpplena.

Det kommer vara mycket deg så se till att lägga det så jämt som möjligt över alla äpplena. OBS: tryck ej till degen, den ska bara vara lös ovanpå..

När du är färdig och redo är det nu dags att sätta in det i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Du kommer se när pajen är färdig då den ska vara lite nätt gyllenbrun ovanpå. När allting är klart är det bara att ta ut pajen och servera den tillsammans med VANILJSÅS.

Lycka till och hoppas att det blir lika gott som det blir då jag gör den!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0